Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Utváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě pomocí dramatické výchovy
ŽIŽKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce Utváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě pomocí dramatické výchovy zjišťuje, jak lze prostřednictvím dramatické výchovy utvářet příznivé prostředí ve třídě mateřské školy. Teoretická část práce se věnuje sociálnímu klimatu třídy, jejím činitelům důležitým pro vytváření příznivého prostředí mateřské školy, dále odkazuje na charakteristiku dramatické výchovy, její funkci v předškolním vzdělávání (zejména v rozvíjení osobnostních a sociálních dovedností dětí) a také její potřebnost pro pedagogy. Praktická část práce věnuje pozornost možnostem, jak pracovat s těmito činnostmi v mateřské škole. Byl zpracován a realizován projekt, v němž byly zahrnuty připravené dramatické aktivity, které u dětí podněcují jejich tvořivost, fantazii, empatii, spolupráci v kolektivu, vzájemný respekt, přátelskou atmosféru ve třídě atd. Výzkumné šetření bylo postaveno na kvalitativním výzkumu, konkrétně na metodách zúčastněného pozorování, videozáznamů, rozhovoru jako zpětné vazby k realizovanému projektu a vlastních poznatků a zápisků. Výzkumným vzorkem byly děti a učitelka třídy mateřské školy. Na základě projektu bylo zjištěno, že je dramatická výchova pro sociální klima třídy velice prospěšná.
Příběh jako prostředek rozvoje sociálních dovedností a prosociálního chování u dětí předškolního věku.
PODSEDNÍKOVÁ, Kristýna
Tato bakalářská práce je zaměřena na charakteristiku příběhu a jeho využití v praxi u předškolních dětí. Cílem je využít příběh jako prostředek k rozvoji osobnosti dítěte v oblasti sociálních dovedností a prosociálního chování. Dále pak vytvořit vzdělávací program, který je vystaven pomocí metod dramatické výchovy vhodných pro předškolní věk v souladu s RVP PV. V teoretické části je krátce popsána historie a současné pojetí dramatické výchovy v mateřských školách, dále sociální učení, práce s knihou a příběhem. Praktická část obsahuje vypracovaný vzdělávací celek, jeho realizaci a zpětnou vazbu ověřenou v praxi. Týká se dramatizace, řečových dovedností dítěte, kreativity, sociálního učení a prosociálního chování, které provází a motivuje příběh jako hlavní činitel. Pro vyhodnocení jednotlivých lekcí je využito metod rozhovoru, pozorování, sebereflexe a zpětná vazba učitelky po proběhlém výstupu. Metodický materiál je doplněn poznatky, které vyplynuly z realizace. Také bylo využito dotazníkového šetření, aby se zjistilo, zda učitelky mateřských škol využívají příběh k rozvoji sociálních dovedností dětí i v jiných krajských či okresních mateřských školách.
Možnosti a meze využití dramatické výchovy ve výuce chemie na příkladu tematického celku Chemické reakce
Mertlová, Kamila ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá možností implementace metod dramatické výchovy do výuky chemie, konkrétně do výuky tematického celku Chemické reakce. Zapojení dramatických metod do výuky by mělo žákům pomoci lépe pochopit jinak poměrně abstraktní učivo týkající se chemických reakcí. Toto propojení má navíc potenciál zlepšit postoj žáků k vyučovacímu předmětu chemie. Teoretická část se nejprve zabývá problematikou spojenou s dramatickou výchovou, dále historickým vývojem a dnešní podobou výuky chemie. Větší pozornost je pak věnována tematickému celku Chemické reakce. Je představena podoba tohoto tematického celku v RVP ZV a v RVP G a také jeho zastoupení v učebnicích pro základní školy i gymnázia. V závěru teoretické části je představena rešerše již vytvořených aktivit propojujících metody dramatické výchovy s výukou chemie. Praktická část se nejprve zabývá analýzou ŠVP vybraných základních škol a gymnázií, která se zaměřuje na rozpracování tematického celku Chemické reakce a na zařazení dramatické výchovy do ŠVP. Následně byly provedeny tři rozhovory s vyučujícími chemie z vybraných škol, které zjišťovaly jejich pohled na tematický celek Chemické reakce a názory na dramatickou výchovu. V rámci praktické části byly také zpracovány tři aktivity propojující metody dramatické výchovy s učivem Chemických...
Dramatická výchova a její místo ve školních vzdělávacích programech na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku
Válková, Jana ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Cílem mé diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je reflektována dramatická výchova na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku. Konkrétně se zaměřuji na to, jak je dramatická výchova zařazována do školních vzdělávacích programů, zda jsou využívány metody a principy dramatické výchovy v povinných předmětech za účelem rozvoje klíčových kompetencí a jak se dramatická výchova uplatňuje v rámci naplňování mezipředmětových vztahů a průřezových témat. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a empirické. Cílem teoretické části práce je seznámit čtenáře s vývojem vzdělávacího kurikula v České republice, základními pojmy a principy dramatické výchovy. V empirické části práce jsou uvedeny výsledky výzkumu. Výzkum byl realizován v rámci přípravy této práce. Cílem výzkumu bylo zmapovat, jakým způsobem jsou principy dramatické výchovy reflektovány na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku. Součástí příloh je prezentován návrh lekce dramatické výchovy pro hodinu prvouky. Cílem bylo ukázat, že je možné prvky dramatické výchovy implementovat do výuky povinných předmětů. KLÍČOVÁ SLOVA dramatická výchova, metody dramatické výchovy, cíle dramatické výchovy, školní vzdělávací program, klíčové kompetence, osobnostní a sociální výchova, Rámcový vzdělávací plán pro základní vzdělávání
Přínos vybraných metod dramatické výchovy pro rozvoj klíčových kompetencí dětí
OŠMEROVÁ KOUBOVÁ, Lenka
Diplomová práce je rozdělena do několika kapitol. Prostřednictvím první až třetí kapitoly je možné seznámit se s pojmy dramatická výchova, metody dramatické výchovy, divadlo, klíčové kompetence. Nechybí rovněž komparace požadovaných výstupů v oblasti klíčových kompetencí a cílů dramatické výchovy. Čtvrtou kapitolu tvoří vlastní výzkumné šetření, které se vztahuje ke stanovenému výzkumnému problému, a to přínosu vybraných metod dramatické výchovy pro rozvoj klíčových kompetencí dětí.
Prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy.
Robovská, Nikola ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy. Její teoretická část je odborným podkladem, z nějž vychází celá praktická část. Umožňuje hlubší náhled do problematiky šikany. Skrze ni se můžeme dozvědět, co pojem šikana znamená. Jaké jsou její hlavní rysy a formy, abychom ji mohli lépe odhalit. Kdo šikanu tvoří, kdo tedy je jejím hlavním aktérem. Co vede člověka k šikanování, jaké jsou její hlavní příčiny. S čímž souvisí i následky šikany. Dále se teoretická část věnuje vyšetřování, prevenci šikany a nesmíme opomenout kapitolu, která nám přibližuje prostředí dramatické výchovy, neboť právě o ni se opírá praktická část. Těžištěm praktické části je tvorba projektu, který je zacílen na realizaci strukturovaného dramatu, které se věnuje prevenci šikany pomocí metod dramatické výchovy. Součástí praktické části je i dotazník, který představuje pohled učitelů na užití metod dramatické výchovy jako účinné prevence šikany. Můžeme se dozvědět jaká úskalí, ale i výhody projekt přináší a jak vypadal průběh jeho realizace. KLÍČOVÁ SLOVA šikana, prevence, dramatická výchova, metody dramatické výchovy, strukturované drama, třídní učitel, školní třída
Využití dramatické výchovy ve volnočasovém zařízení SDH Dobřejovice
OŠMEROVÁ KOUBOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Prostřednictvím obsahu teoretické části je možné seznámit se s pojmy dramatická výchova, divadlo, projekt. Nechybí rovněž posouzení společných a rozdílných znaků divadla a dramatické výchovy. Praktickou část tvoří projekt divadelní představení hrané dětmi ve volnočasovém zařízení. Projekt je popsán detailně od jeho nácviku po realizaci. Ve vztahu k projektu jsou zmíněny metody dramatické výchovy, jichž bylo ze strany účastníků využito. Závěr práce je věnován reflexi a komparaci stanovených cílů s cíli dosaženými.
Divadlo hrané dětmi součástí dramatické výchovy
BEČKOVÁ, Lenka
Práce se zabývá potvrzením toho, že divadlo hrané dětmi je součástí dramatické výchovy.Teoretická část se věnuje charakterizaci dramatické výchovy, metod, cílů dramatické výchovy, divadla, divadla hraného dětmi.
DRAMATICKÁ VÝCHOVA V MŠ JAKO IMPULZ A CESTA K PROHLOUBENÍ PROŽITKU
ZAVADILOVÁ, Irena
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na dramatickou výchovu jako metodu výchovně vzdělávací práce v mateřské škole, pomocí níž můžeme prohloubit prožitky dětí. V teoretické části jsem vysvětlila pojem, principy a metody dramatické výchovy . Detailněji jsem rozpracovala metody vzdělávacího procesu v mateřské škole a styčné body s metodami dramatické výchovy. Vysvětlila jsem specifika mateřské školy a důležitost osobnosti učitelky. V praktické části jsem popsala své postupy při vedení dětí dramatickou výchovou v jednotlivých odděleních celé docházky dítěte do MŠ. Uvedla jsem ukázky realizovaných projektů a činností s dětmi s uvedením zvolených metod dramatické výchovy. V závěrečném projektu jsem se zaměřila na hlubší prožitky dětí. Výzkum jsem provedla metodou asociačních slov. Komparovala jsem výpovědi dětí ze tří mateřských škol, z nichž se v jedné děti setkávají s dramatickou výchovou. Cílem bylo potvrzení hypotézy, že tyto děti mají bohatší fantazii, představivost a jsou tvořivější.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.